Ingliş pliz

Nu ştiu de ce românii tind întotdeauna spre extreme. E foarte greu să găseşti o cale de mijloc în atitudinea noastră faţă de diverse chestii. Aşa e şi cu limba. Sunt două feluri de oameni: cei care aproape neagă cu desăvârşire limba română şi cei care sunt atât de obsedaţi de ea încât nu pot accepta nici o abatere.

Mă uitam pe youtube la nişte români care vorbesc în engleză. Nu mă deranjează partea asta, până la urmă e de înţeles, ai mai mult potenţial de suscribers când te adresezi unui public internaţional... ce mă deranjează e că vorbesc engleză prost. Nu toţi, dar unii. Şi asta mă duce cu gândul la alte categorii, să zicem cântăreţii. 99% din artiştii români au scos în ultimul an piese în engleză. Pot să număr pe degetele de la o mână piesele noi în română. Şi lăsând la o parte că unii au o pronunţie de toată jena, îi mai vezi pe la interviuri că îmi crapă mie obrazul de ruşine pentru ei. Cred ca nu mai trebuie să reamintesc de Inna. Să ne-nţelegem: nu e nimic rău să cânţi în engleză, nu e nimic rău în a nu ştii foarte bine engleza (se mai întâmplă, poate ştii altă limbă). Ce mă deranjează este să insişti să îţi faci o carieră bazată pe limba engleză şi să nu faci măcar minimul efort să o înveţi, eventual să iei nişte lecţii de pronunţie.

De partea cealaltă a baricadei sunt cei care vânează orice greşeală. Şi nu cumva să îndrăzneşti să spui un cuvânt englezesc în loc de unul românesc. Acuma fără supărare, dar nimeni nu condamnă expresiile franţuzeşti. Doar dacă e engleză e bai. Ceea ce mă face să cred ca de fapt e doar un fel de "hai să fim gică-contra". Noah, eu folosesc des expresii englezeşti. O fac aşa, în viaţa de zi cu zi, nu vă imaginaţi că dacă trimit o scrisoare oficială la lucru introduc eu un "anywho" (asta apropo de faptul că m-a întrebat Sheeva la un moment dat dacă ştiu că nu e un termen corect. În caz că mai are cineva dilema asta, ştiu, e un slang, mi l-am însuşit dintr-un serial). Eu mă uit des la seriale, mă uit pe youtube, sunt expusă des ca să zic aşa la expresii în limba engleză şi le mai folosesc şi eu. Până la urmă limba e un organism viu, se modifică tot timpul, nu ştiu de ce trebuie să insistăm noi să folosim nişte cuvinte pe moarte, e ca şi cum ne-am apuca să vorbim în arhaisme. Mi se pare aiurea să ne tot ţinem cu dinţii de nişte lucruri care oricum n-au o însemnătate atât de mare. Doar pentru că zicem "trend" în loc de "modă" sau "manager" în loc de "gestionar" nu înseamnă că limba română îşi pierde valoarea. Important e să ne înţelegem.

Hai să nu mai fim chiar aşa stresaţi. Una este să foloseşti o limbă greşit în mediul profesional şi alta e să îţi mai scape o expresie în altă limbă în limbajul uzual. Aş prefera ca lumea să fie la fel de stresată când vine vorba de CE zici şi nu neapărat de CUM zici.
Category: 9 comentarii

9 comentarii:

Bogdan spunea...

Maghiara se pune la expresii, Anda? :D

Anda spunea...

Presupun ca orice limba se pune.

Anonim spunea...

1.ioaaai, anda, dar ce aiurea e cand vorbesti cu cineva care nu stie boaba de engleza si se uita la tn cu o fatza tama desi tu tocmai l-ai aprobat, e drept, in engleza. uff!
2. sa nu te auda dna prof de "lb si stil" ca face urat, adica cum adica cum adica sa nu vorbim frumos limba romana si sa o murdarim cu termeni strainezi, cand avem in dulcele nostru grai cuvintele corespunzatoare. vai vai, tu vrei sa starnesti o revulutie

Kitzo spunea...

daca tot o facem in engleza, macar sa o facem corect.
http://www.google.ro/#hl=ro&&sa=X&ei=7HWUTMnWCM7Oswac8Ilb&ved=0CBYQvgUoAA&q=suscribers&nfpr=1&fp=bfbf7b1339b07278

Cristi spunea...

Kitzo, cred ca si la cei ca tine facea referire articolul :))

ReD spunea...

:))
"De partea cealaltă a baricadei sunt cei care vânează orice greşeală. "

si hop apare kitzo :)))

Unknown spunea...

Buna ziua, dorim sa va facem o propunere comerciala! Daca sunteti interesat trimiteti un e-mail la office@falvorotarybids.ro.

Anonim spunea...

Legat de limba franceza m-am intrebat si eu de ce se tolereaza frantuzismele. Ei bine, probabil din cauza ca limba romana a imprumutat enorm de mult de la francezi in materie de cuvinte (totusi, limba franceza este una dintre limbile "rafinate", in sensul ca are mult mai multe cuvinte decat alte limbi).
Eu cred ca ar fi bine sa se insiste pe vorbitul corect al limbii romane si sa se foloseasca termeni de imprumut din limba engleza doar atunci cand e cazul. Un om care are dificultati in a se exprima in limba materna are probleme de exprimare in general (sper ca n-am jignit pe nimeni).

marul spunea...

d A

Trimiteți un comentariu