Candid

Tocmai m-a anuntat strumfita de un fel de campanie interesanta, in urma careia ma pot alege si eu cu niste cărţi.

Asa ca o sa va scriu despre cartea mea preferata. Este scrisa de Voltaire si se numeste Candid sau Optimistul.

Am citit-o de 3 ori. Prima oara mi-a fost recomandata si imprumutata de un bun prieten. Este o carte destul de subtire - si aici ma refer strict la numarul de pagini. Eram prin clasa a 11-a si am inceput sa o citesc in banca. M-a pufnit rasul de la prima pagina, chiar daca eram la ora.

Vechii slujitori ai casei banuiau ca era fiul surorii dmnului baron si al unui preacinstit si bun gentilom de prin partea locului dar cu care domnisoara nu voise sa se marite pentru ca nu putuse sa-i faca dovada decat de saptezeci si unu de inaintasi in spita neamului, iar restul arborelui sau genealogic se pierduse cu trecerea timpului.
Simtul fin al umorului (si al satirei) pe care il arata Voltaire m-a cucerit repede si nu am mai putut lasa cartea din mana. Am inchis-o pentru scurt timp pentru ca s-au terminat orele si am mers acasa unde m-am aruncat direct in pat si am citit in continuare aproape pe nerasuflate.

A doua oara am imprumutat-o de la biblioteca, iar a treia oara am citit-o la sfarsitul lui 2008 cand am primit-o cadou de la o prietena *multumesc zazi*. Acum am in sfarsit exemplarul meu.

Personajul principal este bineinteles Candid. Mentorul sau, filosoful Pangloss, il indoctrineaza cu o filosofie a optimismului (Leibniz).

Traim in cea mai buna dintre lumile posibile.

Prin anumite imprejurari nefavorabile, Candid merge intr-o calatorie lunga. Calatorie care am putea zice ca e o la fel de lunga parodie. Toate personajele sunt stereotipizate si intamplarile sunt in acelasi timp amuzante si absurde (cu semnificatii puternice in spatele lor).

Nu vreau sa ii fac un rezumat pentru ca, dupa parerea mea, felul in care este spusa povestea e mai important decat povestea in sine. De fiecare data cand am citit-o am descoperit lucruri noi.
Sfatul meu pentru cand cititi aceasta carte este sa o faceti cu mintea deschisa, fara nici o prejudecata, fara nici o asteptare. Oricum, este unul dintre cele mai bune sfarsituri pe care le-am savurat vreodata, tocmai pentru ca este foarte neasteptat. Intotdeauna imi imaginez toate variantele posibile si rareori ma mai surprinde ceva in carti sau filme, dar Candid este una dintre cele mai originale lecturi din viata mea.

6 comentarii:

Cristina spunea...

It's on my reading list! :D

Anda spunea...

Sa-mi spui daca ti-a placut :)

Serginho spunea...

Tin sa marturisesc ca niciodata nu am citit o carte intreaga... adica cred ca "Degetica" cand eram mic =) dar nici aia nu stiu daca toata...

Calculatorul e de vina, defapt nu el... internetul care intotdeauna imi ocupa din timp... si sincer decat sa citesc o carte prefer sa navighez :-s

Anda spunea...

Well... si mie imi place sa pierd o gramada de timp pe internet, dar nu cred ca se compara deloc cu cititul.

greitheights spunea...

Foarte tare cartea! Umorul sarcastic si modul in care sunt prezentate situatiile,genial.N-ai sa vezi nici un film care sa ti reproduca asa ceva:)

Sheeva spunea...

Buna completarea aia cu "sa cititi cartea fara nicio asteptare, fara nicio prejudecata" pentru ca eu ma asteptam sa ma uimeasca, sa fie ceva extraordinar si m-a cam dezamagit. Am s-o recitesc la un moment dat, cand am sa ma simt mai cu mintea deschisa. :P

Trimiteți un comentariu