We have no idea

V-aţi gândit vreodată "ce tare ar fi fost să trăiesc pe vremea când...." ? Nu ştiu câtă pasiune pentru istorie mai există, dar sunt sigură că fiecare om are câte o slăbiciune pentru anumite vremuri. Pe mine, de exemplu, m-au fascinat întotdeauna antichitatea şi secolul XX (chiar dacă i-am prins sfârşitul). Nu mi-au plăcut niciodată părţile cu război şi ocupaţii străine, care din păcate ocupau cam 90% din paginile manualelor de istorie. Pe mine mă interesau artele, descoperirile ştiinţifice, concepţiile si modul de viaţă din alte timpuri.

Dacă va fi un fel de om de ăsta ca mine în viitor, probabil şi-ar dori să trăiască în epoca noastră. Dacă stăm bine să ne gândim, probabil că atât din punct de vedere istoric, cât şi din punct de vedere ştiinţific, trăim în nişte timpuri extrem de interesante, care probabil trec pe lângă urechile noastre, că noi suntem prea concentraţi să aflăm cine a fost eliminat la "Dansez pentru tine".

Ţin minte că prima ştire care mi-a dat fiori pe şira spinării şi m-a făcut să realizez că încă mai se pot întâmpla evenimente istorice la care pot fi martoră, a fost un lucru aparent neînsemnat, cel puţin pentru noi: independenţa Timorului de Est, primul stat devenit suveran în secolul XXI (asta se întâmpla în mai 2002). N-aveam atunci idee că aproape voi uita de el în faţa a ceea ce avea să urmeze.

Cred că toate lucrurile care s-au întâmplat în ultimii ani, importante din punct de vedere istoric, au fost destul de mediatizate. Cele importante din punct de vedere ştiinţific, mai puţin. Sau poate au fost mediatizate, dar n-au prezentat interes. Eu am rămas de multe ori cu gura căscată (la propriu) când am văzut lucrurile posibile astăzi, care depăşesc cu mult orice scenariu ştiinţifico-fantastic din trecut, dovadă că realitatea a ajuns să depăşească chiar şi imaginaţia.

Scriu acest articol datorită recentului descoperit GFAJ-1, o bacterie descoperită în deşertul Californiei. Sunt sigură că nu pot aduce prea multe în plus faţă de ceea ce aţi găsi oricum pe site-uri de specialitate, dar ca scurt rezumat: concepţia predominantă până acum în biologie era că există 6 elemente chimice fără de care viaţa nu ar putea fi posibilă (orice formă de viaţă, de la microbi la oameni): carbon, hidrogen, oxigen, nitrogen, sulf şi fosfor. Ei bine, bacteria asta poate folosi arsenic (pe care noi îl folosim ca otravă) în loc de fosfor. Implicaţiile care vin de aici sunt majore, în multe domenii ale ştiinţei... (inclusiv în astrobiologie, adică nu doar că e mai probabil să existe extratereştrii, dar e mai probabil să-i găsim).

...mă rog, poate sunt eu puţin prea fascinată de treaba asta, mă face să mă gândesc cât de multe lucruri avem impresia că le ştim şi de fapt nu avem nici cea mai mică idee. Abia aştept să văd ce se va descoperi în continuare.

4 comentarii:

Bogdan spunea...

Mai era o teorie legata de viata: pe Pamant, fiintele au o "baza carbonica", cu alte cuvinte C se afla la baza celulelor vii (termenul de "chimia organica" e inrudit cu asa ceva). Acum avem si As... :D

Unknown spunea...

Dacă eşti curioasă să vezi cum trăiau oamenii în vremurile trecute, cercetează despre stilul de viaţă al oamenilor din Africa sau din nordul Australiei/Noua Zeelandă. Mare diferenţă faţă de acum 50-100 de ani nu este, pentru că au păstrat tradiţiile şi rădăcinile strămoşilor lor.

Cât despre extratereştri, sunt sigur că ei există şi pun pariu că râd cu lacrimi de noi şi de cât de înapoiaţi suntem. Având în vedere că suntem, probabil, la mii de ani lumină distanţă de ei, aceştia văd proiecţia civilizaţiei noastre din trecut, gen 1000 de ani. Probabil de-aia nu trec pe aici, consideră că nu au ce să studieze/înveţe de la noi.

Anda spunea...

Stilul de viata din Africa/Australia/Noua Zeelanda e relevant doar pentru cultura lor. Nu poti compara un trib din Africa de azi cu Londra anilor '20 sa zicem.

Cat despre viata extraterestra, astea-s niste mituri in care eu personal nu cred. Viata extraterestra poate insemna si bacterii sau de-astea. Nu ca n-ar putea exista forme de viata inteligenta, doar ca eu nu cred ca-s niste omuleti verzi care stau si rad de noi. Dar noah, asta e subiectul unei alte discutii.

Unknown spunea...

Ai dreptate, greşeala mea. Un exemplu bun al vieţii din trecut este satul românesc. Da, nu se compară cu un oraş din sec. XVIII-XIX, dar este forma de organizare care a rămas neschimbată. Nu contează că ţăranii au plasme, atât timp cât sunt la fel de înapoiaţi din multe puncte de vedere.

Despre extratereştri, am mers pe ideea pozitivă, dar nedemonstrată, cum că ar exista forme de viaţă pe alte planete, ele fiind inteligente sau nu. Putea fi la fel şi pentru ideea negativă, fiindcă niciuna dintre idei nu a fost probată cu dovezi clare (nu poze şi filmuleţe şi dosare "secrete").

Trimiteți un comentariu